ПСИХОЛОГІЧНА СЛУЖБА КОЛЕДЖУ
У системі освіти України відповідно до статті 76 Закону «Про освіту» діє психологічна служба. Для забезпечення прав здобувачів освіти на отримання психологічної допомоги, з метою своєчасного систематичного вивчення психологічних особливостей студентів коледжу, мотивів їх поведінки й діяльності з урахуванням індивідуальних особливостей для забезпечення їх гармонійного психофізичного розвитку та особистісного вдосконалення у 2003 році було засновано психологічну службу. Психологічна служба коледжу в своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про фахову передвищу освіту», іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Положенням про психологічну службу у системі освіти України, а також Положенням про психологічну службу Відокремленого структурного підрозділу «Харківський фаховий коледж харчової промисловості Державного біотехнологічного університету».
Психологічна служба Відокремленого структурного підрозділу “Харківський фаховий коледж харчової промисловості Державного біотехнологічного університету” працює у системі соціально-педагогічного патронажу та психологічного супроводу освітнього процесу.
В різні роки керівниками психологічної служби працювали О. В. Калініченко, Н. О. Касютіна, Г. М. Кеніх, Л. М. Абрамова, К.В. Хацько, О.Ю. Бондаренко.
З 2023 навчального року у психологічній службі коледжу працює практичний психолог Ю. О. Сергієнко.
Психологічну допомогу, розвантаження та підтримку учасникам освітнього процесу Юлія Сергієнко надає у формі індивідуальних і групових консультацій, бесід, лекцій, інтерактивних занять, тренінгів для студентів, педагогів та батьків, психолого-педагогічних консиліумів, онлайн-консультацій, майстер-класів, психологічних ігор тощо.
Головною метою діяльності ПС є збереження та зміцнення психічного та соціального здоров’я, сприяння особистісному, інтелектуальному, фізичному і соціальному розвитку здобувачів освіти шляхом доповнення сучасних методів навчання та виховання ефективними психолого-педагогічними технологіями.
Серед задач головними є сприяння забезпеченню психологічної безпеки, надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги всім учасникам освітнього процесу.
Практичний психолог коледжу здійснює:
- психологічне забезпечення освітнього процесу;
- психологічний супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти;
- психологічний супровід адаптації до умов освітнього процесу;
- реалізацію розвивальних, профілактичних, просвітницьких, корекційних програм з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти;
- консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу з питань навчання, виховання здобувачів освіти, особистісного та професійного розвитку тощо;
- роботу з постраждалими від насильства дітьми тощо.
Основні напрямки, за якими працює психолог це –консультаційний, діагностичний, корекційно-відновлювальний, методично-організаційний, просвітницький та профорієнтаційний.
Практичний психолог сприяє:
- формуванню у здобувачів освіти відповідальної та безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації;
- профільному та професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої компетентності;
- формуванню соціально-комунікативної компетентності обдарованих дітей;
- попередженню та профілактиці професійного вигорання педагогічних працівників;
- формуванню психологічної культури учасників освітнього процесу.
У той самий час роботу практичного психолога доповнює соціальний педагог, котрий здійснює:
- соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, колективу та мікрогруп, осіб, які потребують піклування чи перебувають у складних життєвих обставинах;
- просвітницьку та профілактичну роботу серед учасників освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, злочинності, алкоголізму, наркоманії тощо.
Також соціальний педагог сприяє:
- взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам (законним представникам);
- захисту прав здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства, представляє їхні інтереси у правоохоронних і судових органах тощо;
- формуванню у здобувачів освіти відповідальної поведінки, культури здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я;
- попередженню конфліктних ситуацій, що виникають під час освітнього процесу, запобіганню та протидії домашньому насильству.
Спільна робота психолога, соціального педагога, кураторів студентських груп та завідувачів відділень спрямована на вирішення таких завдань, як формування соціально активної, здорової та духовно багатої особистості, впровадження здорового способу життя, запобігання негативного впливу на свідомість студента деструктивної інформації, профілактика та боротьба зі шкідливими звичками. Особлива увага приділяється роботі зі студентами, які тільки розпочинають студентське життя й адаптуються до нових умов навчання, студентам «групи ризику», студентам, які потрапили в складні життєві обставини, студентам пільгового контингенту, а також студентам коледжу, які проживають у гуртожитку.
Для надання психологічних послуг створено кімнату психологічного розвантаження з куточком релаксації та робочий кабінет, оснащений ПК з підключенням до мережі Інтернет, принтером, сейфом, відеотекою, фільмотекою, укомплектований діагностичним інструментарієм та психологічною інформаційною базою, яка постійно поновлюється.
Психологічну допомогу, розвантаження та підтримку учасникам освітнього процесу Дарія Бочарова надає у формі індивідуальних і групових консультацій, бесід, лекцій, інтерактивних занять, тренінгів для студентів, педагогів та батьків, психолого-педагогічних консиліумів, онлайн-консультацій, майстер-класів, психологічних ігор тощо.
Дієву і своєчасну допомогу можливо надати здобувачам освіти лише за умови тісного професійного зв’язку з педагогами, які щоденно зустрічаються зі студентськими труднощами і проблемами – класними керівниками. Педагоги у своїй кураторській роботі використовують рекомендації психолога, виступають замовниками психологічних послуг й медіаторами у координації конструктивного спілкування у системах «батьки-психолог-студент», «студент-психолог-студент».
Глибоку зацікавленість у співробітництві з психологічною службою виявляють завідувачі відділень коледжу. За ініціативою І. А. Сасімової вже давно стали традиційними виступи-лекції практичного психолога на батьківських зборах холодильно-механічного відділення з елементами діагностики (для зворотного зв’язку та гармонійного підбору методів і прийомів психолого-педагогічного впливу).
Завідувач навчально-виробничої практики С. В. Чуйкова співпрацює з психологічною службою за напрямом професійної орієнтації та професійної адаптації старшокурсників та випускників коледжу.
Психологічна служба коледжу співпрацює з такими державними закладами та організаціями міста як Центр практичної психології, соціальної роботи та здорового способу життя КВНЗ «ХАНО», Науково-методичний центр ВФПО, Харківський обласний, міський та районний центри зайнятості, Харківський обласний центр профілактики та боротьби зі СНІДом, психологічною службою Харківського державного біотехнологічного університету.
Також наша психологічна служба постійно оновлює свої знання та поповнює скарбничку інструментарію для роботи з усіма учасниками освітнього процесу, відвідуючи тренінги, майстер-класи, наукові конференції, аналізує нову науково-популярну літературу тощо.
Докладніше про роботу практичного психолога, запис на консультацію, отримати психологічну допомогу, просто поговорити або дізнатися які заходи вже були і плануються можна за цим посиланням: